Reason and Emotion (1943)

MV5BMmQxZGJmODgtYjE3ZS00M2M1LTllMjgtNzJmNWUwZDhiYjcxXkEyXkFqcGdeQXVyMjA0NzcwMjI@._V1_Reason and Emotion är ytterligare en av Disneys propagandakortfilmer under andra världskriget, men en något mer humoristisk sådan.

Människor styrs av känslor och förnuftet, genom två olika små personer som drar i spakarna inne i människans huvud. När vi föds finns bara känslorna, men så småningom dyker förnuftet upp. I Nazityskland har man dock börjat tala enbart till människors känslor, med följd att tyska folket inte längre lyssnar till sitt förnuft. För att vinna kriget måste därför amerikaner låta förnuftet vara förstepilot och int elåta sig styras av känslor.

Den absolut första tanken som slår en när man ser den här kortfilmen är att den känns som en slags prototyp till Insidan ut, att vi människor har små figurer inne i huvudet som bestämmer vad vi ska göra och hur vi ska reagera mot de olika val vi ställs inför i livet. I Reason and Emotion finns det bara två stycken små figurer, men det är två nog så motsatta krafter som ständigt är i kamp med varandra. Något som speglar tiden för kortfilmen är väl dock att förnuftet framställs som en grå trist typ (den kvinnliga varianten liknar vad de flesta skulle uppfatta som en nucka) och känslorna som mer primitiva stenåldersmänniskor. Det funkar dock i kontexten av en kortfilm eftersom det huvudsakliga målet med kortfilmen är att driva hem en propagandapoäng, men det hade varit kul att se lite mer dimensioner till karaktärerna.

MV5BN2U3YmI3ZTQtYzE3ZS00MmQxLTkyOGMtZDhjMDAzNjM4MzkzXkEyXkFqcGdeQXVyMjA0NzcwMjI@._V1_Den rätt så komiska och traditionellt tecknade stilen gör dock att det tar en bra stund innan man inser att det är en propagandafilm. Ända tills Tyskland nämns fungerar filmen som en vanlig liten Disneyfierad version av hur människan fungerar, och det är väl det som gör denna så snillrik som propagandafilm; filmen vaggar in en i en falsk trygghet och får en att se klart filmen, till skillnad från en uttalad propagandafilm som vissa säkert skulle välja att inte se. Reason and Emotion nominerades till en Oscar för bästa tecknade kortfilm 1943, men förlorade mot Tom och Jerry-filmen The Yankee Doodle Mouse.

Det är också väldigt intressant att se hur utveckling för Hitlers utseende ser ut i denna i jämförelse med Herrefolket. I Herrefolket var Hitler mer av en karikatyr, antagligen för att förlöjliga honom och i just det fallet är inslaget med honom det komiska i filmen. I Reason and Emotion är han dock det dramatiska inslaget, och har därför ett utseende som ser mer ”normalt” ut, mer som människor gör i Disneyfilmer från den här tiden (en figur som dök upp direkt i mitt huvud, även om det skulle dröja tio år till innan filmen kom ut, var George Darling i Peter Pan).

Kortfilmen startar vid 0:34

Lämna en kommentar